Mindful spisning

I en moderne livsstil har vi ofte så travlt, at vi glemmer at lytte til kroppen og sindets helt fundamentale behov. Med en mindfulness praksis vil du blive mere opmærksom på dine naturlige behov.

Det kan bl.a. hjælpe dig med, at blive mere bevidst om dit forhold til dig selv, kroppen, omgivelserne og jordens ressourcer. Med mindfulness er du også mere tilbøjelig til, at træffe bevidste valg. Alternativt vil du typisk ligge under for de automatiske og emotionelle tendenser, der er styrende i din adfærd.

Et oplagt sted at starte er i situationer, som du alligevel bruger tid på hver dag. Fx dagens måltider.

Det vil bl.a. gøre det nemmere, at genkende dine spisemønstre, kostvaner og kroppens sult- og mæthedssignaler. Det er nu engang først når du opdager hvordan du har det, at du kan anerkende, ændre eller nyde det.

Det kræver i første omgang at du prioriterer alene- eller stilletid til at undersøge og hvile i bevidst opmærksomhed. Det er nemlig svært at praktisere, hvis sindet er utrænet og omgivelserne kræver din tilstedeværelse.

Vær tålmodig – det er én af de største udfordringer for de fleste mennesker, at etablere nærvær, bevidst opmærksomhed og sunde kostvaner.

Et skridt ad gangen

Det er en udfordring at ændre vaner, der er så dybt forankret i vores bevidsthed, som madvaner er.

Start derfor med et måltid ad gangen, i stedet for at tro, at du kan ændre alt på een gang.

Hvis du presser dig selv, holder nye vaner kun så længe din viljestyrke er i hopla. Lige så snart du har en sårbar dag, springer alt hvad du har forceret eller undertrykt, frem med dobbelt styrke.

Begynd i stedet for at lægge mærke til kroppens sult signaler og hvilke madvarer du vælger at spise, inden du sætter tænderne i maden. Læg også mærke til hvordan du har det efter du har spist. Begge dele vil hjælpe dig med at udvikle en mindfulness praksis omkring et måltid.

Giv maden din fulde opmærksomhed

Gør det nemmere for dig selv, at undgå unødige forstyrrelser:

  • Læg mobilen væk. Læg den i et andet rum end der hvor du spiser. Sæt den på lydløs, så nervesystem og underbevidsthed ikke reagerer og forstyrrer din opmærksomhed, når der tikker beskeder ind.
  • Undgå også at se tv eller læse avis, bøger eller blade i mens du spiser.
  • Øv dig i at fokusere hele din opmærksomhed i nuet og væn dig til at opleve måltidets magi gennem alle dine sanser.

Bliv bevidst om dit mind-set

Prøv at lægge mærke til hvad der foregår i dit hoved.

Bliv bevidst om tanker, der boltre sig i sindet og iagttag at de opstår og forsvinder uden din indblanding.

Der er ikke nogen rigtig eller forkert måde at spise på. Blot gå på opdagelse, i alt det du sanser. Når du opdager at din opmærksomhed er kapret af andre ting, bringer du den blidt og uanstrengt tilbage til nuets oplevelse af måltidet foran dig og af, at spise.

Brug dine sanser

Væn dig til at fordybe opmærksomheden i alle de indtryk sanserne formidler.

Flyt fx fokus til en sans ad gangen. Lyt til madens lyde, se madens former og farver, mærk madens udtryk, temperatur, teksturer og konsistenser, smag de mange nuancer, duft til madens aromaer og fordyb dig i den samlede oplevelse af maden.

Slap af

Sæt tempoet ned så du kan begynde at sanse og opleve dagens måltider. Afspænding aktiverer kroppens fordøjelsessystem og gør det nemmere for dig at lytte, når hjernen fortæller dig, at du har fået nok mad.

Under stress og travlhed har vi tendens til enten, at overhøre kroppens behov for mad og væske eller, at overspise og fylde mere i maven end kroppen har godt af.

Hvis sindet kører på autopilot, kan du sætte tempoet ned, ved at lægge bestikket fra dig, mellem hver bid.
På den måde bruger du et fysisk ritual til at hjælpe opmærksomheden ind i nuet.

Samtidig kan du mentalt, fortælle dig selv, hvad du gør, imens du gør det. fx “jeg er bevidst om, at jeg lægger gaflen på tallerkenen”.

Sådan kommer du igang

  • Tyg din mad, ikke dine bekymringer
  • Læg mærke til kroppens signaler og undersøg kroppens tegn på sult, tørst og behov for hvile
  • Værdsæt maden og væn dig til at flytte fokus fra madens kvantitet til kvalitet.
  • Læg mærke til, hvad der kapre din opmærksomhed eller forhindre dig i at være tilstede når du spiser. fx stærke følelser, åndsfravær, socialt pres, larm, tankemylder, mad der ikke siger dig noget o.s.v.
  • Ved at du praktisere mindful spisning, vænner du dig til at indtage næring, der opretholde kroppen, sindet og Jordens sundhed. Det reducerer lidelse og bidrager til et bæredygtigt liv for dig selv og andre.
  • Hvis du har udfordringer med at spise mere end du har brug for, så vælg at spise sammen andre som støtter dig. Vi har allesammen brug for støtte til at udvikle os eller overkomme udfordringer.
  • Selv hvis du bor alene er du aldrig alene. Energien i den mad du spiser er fyldt med mikroskopisk liv, der rummer mange hænders indsats. Kroppen du bor i er resultatet af dine forældre og forfædres indsats. Når du praktiserer mindfulness bliver din uadskilligelige samhørighed med alt og alle mere tydelig.