Vegansk Gastro Yoga & Kærlig Køkkenkarma

Bestilling

Fragt fra kr. 45,-

Når din bestilling er modtaget, sendes ordrebekræftelse og faktura til den oplyste mailadresse. Forsendelsen pakkes og afsendes ligeså snart din betaling er registreret. Leveringstid ca. 2-4 dage

For alle med interesse i vegansk madlavning. Meget smuk og æstetisk udgivelse. Dette er en meget interessant udgivelse, som forener vegansk gastronomi og spiritualitet. Bogen er ikke traditionelt opbygget, men forener opskrifter, tanker og reflektioner undervejs. Bogen indeholder ekstravagante retter med fokus på plantebaseret, klimavenlig mad. Den har fokus på at madlavning skal være en afstressende og sanselig oplevelse. Der findes af gode grunde ikke andre bøger om Gastro yoga”

“Ambitiøs kogebog med fokus på vegetarmad tillavet med kærlighed, nærvær og opmærksomhed. Bogen er både for begyndere og øvede. Der findes mange vegetariske kogebøger og bøger om mindfulness, men ingen der på samme måde kombinerer mindfulness og vegetarisk madlavning.”

Gastronomiens møde med den spirituelle praksis

I Vegansk Gastro Yoga og Kærlig Køkkenkarma møder gastronomien den spirituelle praksis og gør madlavning til en leg, hvor du kan fordybe dig i mindful madlavning, kreative lækkerier og ekstravagante gourmetoplevelser i det veganske hjemmekøkken.

Skab en sundere livsstil for mave, krop, sind og sjæl

Spis grønt med omtanke for naturen. Sammen kan vi skabe en livsstil, hvor vi gennem vores kostvalg tager vare på os selv, miljøet og hinanden.

Kærlig Køkkenkarma byder på et væld af lækre vegetariske opskrifter, der får selv de vildeste kødelskere til at glemme alt om røde bøffer.

I bogen finder du inspiration til grønne kostvaner og mindfoodness i hverdagen – uden det bliver et højtravende tema, der tynger den i forvejen lange liste af livsstilsidealer.

Sæt tempoet ned og nyd maden

Ofte er vi så opslugt af tankemylder og travlhed, at vi dels går på kompromis med vores etiske og moralske værdier, og dels glemmer at nyde alle de sanselige oplevelser som indkøb, madlavning og et hjemmelavet måltid kan berige os med.

Kontinuerligt tankemylder, aktivitet og travlhed kan påvirke vores adfærd i en negativ retning. Vi har nemlig større tendens til at gå væk fra vores værdier og lade stimulanser og cravings styre vores adfærd, når hjernen er udmattet eller overstimuleret.

Derfor har vi også alle sammen brug for pauser til at restituere og finde balance fysisk og mentalt.

En god nats søvn og små åndehuller i løbet af dagen, hvor vi hygger i godt selskab, hviler kroppen, bevæger os eller trækker os tilbage fra sensorisk (over)stimulering og mental aktivitet for en stund, reducerer anspændthed og øger vores velvære.

Dagens måltider er også oplagte pauser. Her kan vi sidde i stilhed og sanse maden, eller vi kan nyde at være en del af et socialt fællesskab og samvær, der øger vores livskvalitet.

Hvem laver mad?

Det er ikke alle, der har tid eller interesse i at lave mad.

For nogen skal det bare overstås, for andre kan det være svært eller ligefrem en stressfaktor, hvis hjemmelavede måltider ikke har været en naturlig del af opvæksten.

For andre er madlavning forbundet med nydelse, kreativitet, hygge eller måske et bevidst tilvalg af omsorg for kroppen eller ens nærmeste.

Uanset interesse er det en dagligt tilbagevendende begivenhed. Kroppen kalder på energi og vi skal tilfredsstille dens næringsbehov. Derfor kan vi lige så godt få det bedste ud af øvelsen på alle planer.

Din oplevelse med dagens måltider påvirker både krop, tænkning og dit sociale liv. Hvis madlavning fx er forbundet med pligt eller krav, som du ikke ønsker eller føler du kan leve op til, aktiverer det kroppens stressrespons.

Det er vigtigt at huske, at der er tale om en oplevelse. Vi bliver nemlig ikke allesammen “stressede” af det samme eller på samme måde. Det betyder heller ikke, at vi skal overkomme byrden alene. Dagens spidsbelastninger løses nemlig bedst i fællesskab. Fx kan en skæv fordeling af opgaver i familielivet eller på jobbet nemt påvirke stemningen omkring spisebordet.

Prøv at bruge dagens indkøb og måltider til at pleje din egen og familiens trivsel og sundhed. I stedet for at køre på autopilot, så beslut dig for at engagere dig med nærvær og et positivt mindset. Undgå at falde i gryden med for meget fastfood og fejlernæring. Det stjæler din energi, selvrespekt og gode humør på den lange bane.

Fordel opgaverne og løft barren, i stedet for at springe over hvor gærdet er lavest. Bryd dårlige vaner, prioritere tid til at lave mad og tal om eller beslut dig for, hvordan du/I får skabt en rutine med mere grønt og mindre stress.

Lever du alene, kan hjemmelavede måltider være en god måde at prioritere og forkæle dig selv på. Husk også at invitere til fællesmiddage ind imellem, så du kan nyde social kontakt og forkæle andre med din gode mad.

Træn din mindfulness

I køkkenet kan du træne din mindfulnessmuskel. Det gør du ved at være opmærksomt til stede og bruge alle dine sanser. I stedet for at køre på rutinen, engagere du dig i køkkenet med alle dine sanser.

Hver gang du opdager at din opmærksomhed forsvinder ind i sindets tankemylder, så flyt fokus og nærvær tilbage til at sanse dine omgivelser. Det engagere krop og sind i samme nu og krydrer måltidet med din kvalitet af opmærksomt nærvær.

Et måltid lavet med tankemylder og stress falder ikke til ro i maven.  Smagen udfolder sig sjældent, som i et hjemmelavet måltid, der er tilsnagt med nærvær og kælet for.

Det behøver ikke være avanceret i praksis – keep it simple i en travl hverdag! de fleste værdsætter enkelthed, der smager godt og mætter, frem for indviklede retter, hvor ingredienserne dør i hinandens selskab.

Feel good

Børns udvikling trues af mangel på nærende mad

Sammen kan vi fremme en mere bæredygtig madkultur, og bidrage til at sikre, at der er nok fødevarer til alle verdens mennesker.

Lige nu går det i flg. udenrigsministeriet den forkerte vej med verdensmål no. 2, der handler om at bekæmpe sult.

Vegansk Gastro Yoga støtter Chimalaya Charity, der er en frivillig dansk forening med NGO-status i Nepal, som arbejder for at styrke mødre og give nyfødte en bedre start på livet. Chimalaya tilbyder, som de første i Nepal, at mødre kan få hjemmebesøg af en sundhedsplejerske.

Børns udvikling trues af det, UNICEF beskriver som en ”tredobbelt byrde af fejlernæring”, der dækker over underernæring, den skjulte sult fra mangel på vitaminer og mineraler og til sidst overvægt blandt børn under fem-årsalderen. Alle tre handler om kvaliteten af de måltider, børn har adgang til.

Den årlige rapport for børns helbred på globalt plan viser, at 340 millioner børn under fem år ikke får de vitaminer og mineraler, som de har brug for, og 200 millioner i samme aldersgruppe lider under enten lav højde for deres alder, eller lav vægt for deres højde.

Det er både faktorer som fattigdom, klimaforandringer, urbanisering og for dårlige muligheder for en varieret kost, der er skyld i de voldsomme tal. Kilde: globalnyt

Efterspørgslen på plantebaseret mad stiger

Vi har for længst forstået, at grøn mad er vejen frem, men det kan være en udfordring at ændre vaner og mange mangler ideer og savner inspiration til at lave smagfulde grønne måltider, både i hverdagen og ved særlige lejligheder.

Tid, nem tilgængelighed og sundhed spiller en væsentlig rolle i vores valg af måltider.

Med de rette værktøjer kan undgå overforbrug af klimabelastende fødevarer og imødekomme verdens behov for sunde, bæredygtige og grønne madvaner med ro i sjælen.

Vegansk Gastro Yoga er fyldt med inspiration og opskrifter, der tager hjemmelavet vegansk mad til next level. Du får masser af inspiration til at skabe lækre måltider med kærlighed og kreativt nærvær.

“Hvad verdens befolkning i fremtiden spiser, afhænger først og fremmest af sociale og kulturelle forhold, herunder ikke mindst hvilke fødevarer der forbindes med status
Antropolog, Rune-Christoffer Dragsdahl, Dansk vegetarforening

Do good

Kærlig KøkkenKarma og Vegansk Gastro Yoga

– grønne måltider og “mindfoodness” i hverdagen

Brug madlavning som et omdrejningspunkt for nærvær, bevidst opmærksomhed og mental sundhedspleje.

Måske nyder du allerede at gå i køkkenet, være kreativ eller fordybe dig i kulinariske udskejelser. Så ved du at madlavning er terapi for sjælen og en vej til kærlig omsorg, fysisk velvære og mental sundhed.

Hvis du endnu ikke er fortrolig med det grønne køkken, så mist ikke modet. ALLE kan lære at lave lækker mad og hygge sig i processen.

Start i det små, fordyb dig og lær et par retter og ingredienserne godt at kende. Du får mange flere succesoplevelser, ved at eksperimentere med ingredienser, som du kender, på nye måder, end ved at kaste dig ud i helt nye ingredienser og tidskrævende retter, hver gang du vil forkæle venner eller familien med et lækkert måltid mad.

Få inspiration til mere grønt og mindre stress. Hør om udfordringer, løsninger og metoder til at mestre og afmystificere det grønne køkken med ro i mave, krop, sind og sjæl.

Ifølge klima og fødevareforskningen, skal vi i Europa ændre adfærd omkring kost og ernæringssikkerhed og erkende indflydelsen af vores aktiviteter på resten af verden.

Omlægning til klimavenlige fødevaresystemer er nødvendigt, hvis vores børn og resten af verdens befolkning skal have adgang til mad og vand om 30 år. Iflg. FN vil verdens befolkning stige til 9,1 mia. i 2050 og kræve en forøgelse af fødevareproduktionen på 70 %.

Du kan finde hjælp og inspiration til nye vaner i Vegansk GastroYoga eller kontakte mig på mail: cd@soullab.dk for uforpligtende forespørgsel vedr. events, foredrag, workshops mv.

Artikel i Alt for Damerne

Artikel om mindful madlavning i fagbladet KANTINEN

Læs hele artiklen her